Tuesday, April 29, 2014

Scoala lor

Azi am de gand sa va provoc la dialog.

Postarea aceasta o gandesc demult dar mi-e teama ca nu am inca suficiente informatii despre sistemul de invatamant canadian asa ca ii rog pe cei cu mai multa experienta de viata canadiana sa ma ajute, sa ma corecteze si sa ma indrume chiar, acolo unde nu ma pricep. Eu voi povesti ce stiu, ce-am invatat alaturi de cei doi scolarei ai nostri si as aprecia enorm orice sugestie venita de la cei ce au trecut deja peste aceste etape. Voi spune de la bun inceput ca nu am trecut prin daycare sau kindergarten pentru ca junioara noastra a ajuns aici cand avea 9 ani iar cel mare 14. Poate ceea ce povestim noi va folosi cuiva, va linisti ingrijorarile parintilor ce se pregatesc sa vina incoace, va oferi colegilor mei invatatori o privire de ansamblu asupra unui alt sistem de invatamant.

Nu vreau sa fac nicio comparatie cu invatamantul romanesc pentru ca am facut parte din acest sistem o perioada si pentru ca la vremea aceea, din lipsa de chemare catre meserie, din lipsa de tact sau datorita faptului ca nu stiam ca se poate si altfel, am facut nenumarate greseli pe care acum le regret din tot sufletul. Ana si Alex, elevii mei din vremea aceea, stiu ca cititi acest blog si va rog sa ma iertati pentru toata neatentia si stangacia de care am dat dovada. Dau totusi vina pe tinerete si pe faptul ca atunci inca nu eram mama. Cand s-a nascut fiul meu am simtit ca intreaga lume s-a schimbat si am privit toti copiii din lume cu ochi de mama nu doar de cadru didactic rece si dur. Cand mi-am vazut copilul am realizat ca un om ca mine nu are ce cauta in invatamant si am ales alta cale. Ar fi extraordinar daca toti cei lipsiti de rabdare si de tact pedagogic ar parasi catedra dar sunt multi cei ce nu recunosc ca le lipsesc anumite calitati esentiale pentru a manui suflete de copii.

Mai spun legat de Romania doar ca ai mei copii au avut parte de invatatori extraordinari si in fata carora ma plec oricand cu recunostinta. Teo si Tudor se gandesc mereu cu drag la doamna Popa si la domnul Iliescu!

In legatura cu Canada... Dupa ce am aterizat cu bine si ne-am dezmeticit putin am mers la scoala cea mai apropiata sa inscriem copiii. Scoala in care intraseram era Elementary School adica pana la clasa a 5-a inclusiv. Copiii de la Elementary se muta la Middle School (6-8) si-apoi la High School. Este posibil sa fie si scoli cu clase pana la a 8-a direct dar nu sunt sigura. Mai exista si varianta scolilor catolice si a celor cu predare in limba franceza (cica ar fi scoli mai serioase). Rog completari aici.

Pentru inscrierea la scoala ne-au trebuit vaccinarile din Romania cu care am avut mai tarziu probleme nu atunci la inceput (adica ne-au sunat de la Public Health ca vaccinarile nu sunt ok, ca trebuie sa repetam unele ca ba erau facute prea devreme ba prea tarziu, ba nu erau suficiente doze). Daca se arata doritori, scanez calendarul vaccinarilor la canadieni ca sa va faceti o idee despre ceea ce se asteapta de la noi sa avem cand aterizam. Uneori e bine sa aiba si adultii evidenta vaccinarilor mai ales daca vor sa lucreze cu copii sau in alte domenii ce implica sa fii vaccinat.

Copiii sunt inscrisi in clase in functie de anul nasterii. Teo s-a trezit, plecata de-acasa in clasa a doua, ajunsa in Canada intr-a treia pentru ca fusese data la scoala la 7 ani. In schimb Tudor, care a batut din picior la 6 ani ca vrea la scoala, a ramas tot in clasa a opta cum era si acasa doar ca n-a putut fi in aceeasi scoala cu sora-sa. Ne-au dat de-acolo adresa scolii la care trebuia sa mergem pentru el, fiind cumva distribuiti dupa adresa.

Nu stiu sigur 100% daca se da sau nu vreun test pentru admiterea la liceu dar stiu ca Tudor nu a dat. Ma gandeam ca poate el fiind abia ajuns la sfarsit de an scolar o fi scapat si de capacitatea de-acasa si de examenul de-aici dar el zice ca nu exista asa ceva. Am aflat doar ca este la un anumit liceu, tot asa, dupa adresa. Problema este ca noua nu ne placeau deloc elevii vazuti in zona acelui liceu si nu voiam sa-l vedem pe-al nostru in compania lor. Am mai cerut pareri, ne-am mai plimbat prin zona si am ajuns la concluzia ca trebuie mutat de-acolo la alt liceu. Ne-am dus la director si am intrebat daca putem muta copilul si ne-a spus sa venim in mai cand sunt audiente speciale pentru inscrieri. Ne-am
programat si ne-am dus. Era o foiala pe culoare ca la inscrierea la facultate cu copii si parinti, dosare
si foi. Am stat la rand, am intrat, am spus ce vrem si am fost intrebati de ce. Ei cum sa spui ca dincolo miroase a sconcs pe la poarta scolii... Stiu ca suna stupid dar nestiind ce sa raspundem am spus si noi ca sunt prea multe fete acolo si ne e teama sa nu-l distraga de la invatatura. Aici se poarta motive de-astea pentru ca sunt multe natii si religii si trebuie sa accepti parerile fiecaruia. A ras si directoarea dar l-a acceptat iar noi am respirat usurati. Tot transferul s-a facut online. Noi nici nu aveam tot ce trebuie la dosar pentru ca eram abia aterizati si nu aveam de unde sa le aratam note din anii anteriori.

Am incaput apoi pe mana consilierului care ne-a explicat ca de-a lungul liceului trebuie sa adune 30 de credite: cate 4 pe semestru in primii 3 ani si cate 3 in ultimul an. Ne-a intrebat daca vrem la matematica academic sau (stati sa-l intreb pe Tudor cum se cheama celalalt profil)... cica applied. Noi am stat putin in cumpana pentru ca nu eram siguri dar am ales academic. Am zis sa puna osul la treaba sa aiba un start bun in Canada. Tipul ne-a intrebat de unde suntem vazand ca ezitam si cand i-am spus Romania a zambit cu toti dintii si-a spus ca am facut alegerea corecta ca toti romanii care au invatat acolo au fost destepti foc si tare priceputi la mate. Stiam ba, nene, ca suntem o natie de destepti numai sa nu ne-o luam in cap!

Deci va spuneam ca are cate 4 credite pe semestru. Asta inseamna ca face zilnic aceleasi 4 obiecte, in aceeasi ordine mereu si toaca apa in piua un semestru intreg. Notele se pun de obicei la teste, proiecte, eseuri. Daca are test intr-o zi si nu merge la scoala (cum am patit noi ca avea programare la medic) ia 0% la acel test si i se calculeaza media asa, cu 0%. Pe noi totusi ne-a iertat ca l-am pus sa insiste la profa sa dea si el testul pentru ca nu a lipsit intentionat. La final se face media cum va spuneam si este in procente traduse apoi in calificative. Ca sa obtii creditul trebuie sa ai macar 50% dar pentru admiterea la facultate este important sa ai note cat mai mari la obiectele specifice acelei specializari si sa ai Literacy Test (se da in clasa a zecea un test de limba engleza cu o importanta foarte mare).

Sedintele cu parintii sunt interesante. Intr-o sala mare fiecare profesor ia loc la o masa iar parintii trec pe la profesorii pe care ii are in acel semestru si discuta personal si strict despre copilul lui timp de

10 minute. Mie imi place tare mult genul asta de sedinta scurt, clar si la obiect. Uram sa merg la sedinta si sa se spuna la modul general ca vorbesc urat si sunt obraznici si-apoi sa merg eu acasa sa interoghez copilul, sa il acuz ca ma minte ca parca s-a uitat la mine doamna cand a spus asta si el nu recunoaste...

Nu v-am povestit mare lucru despre Elementary si Middle School pentru ca acolo e o joaca permanenta. Cu scoala cam slabut dar poate e mai bine asa ca vor avea timp saracii sa fie stresati mai tarziu. Se pune mare accent pe respect, pe comportament civilizat si asta e un mare plus pentru ca sunt invatati sa spuna please si thank you de mici. Noi incercam sa mai lucram la mate si acasa dar nu reusim mereu. Avem cursuri de chitara, art si musical theatre dupa amiaza la centrul de cartier.

Ma opresc aici ca devin plictisitoare. Va astept cu pareri si discutii!

2 comments:

  1. E preferabila o scoala care sa aduca mai multe abilitati de folosire a elementelor invatate decat o scoala cu o cantitate stufoasa de materie memorata pe care elevul sa o uite sau sa nu o foloseasca niciodata in viata .Sunt scoli care au clase de la kindergarden si pana la terminarea liceului. Sistemul nu este perfect dar daca il compar cu cel prin care au trecut copii mei, in Romania , l-as alege oricand pe cel din Canada .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Comparand cu ce am trait eu, ca eleva, in Romania, aici pare mai folositor si au o tehnica anume de-a face copilul sa mearga cu drag la scoala.

      Delete