Monday, September 26, 2016

Lapte si oua adevarate

Si-a fost un weekend frumos, cu raze sfioase de soare strecurate printre frunzele muscate de nuantele toamnei, cu miros de legume aduse de la ferma, cu gust de lapte si oua de tara, ca acasa, cu prieteni atat de faini ca-ti vine sa-i strangi in inima si sa nu le mai dai drumul si multumesti cerului ca ti i-a scos in cale. Daca ar fi sa pot opri timpul in loc intr-o zi ca cea de ieri l-as tine.


Apropo de prieteni, nustiu ce fel de moldoveni suntem noi ca numai printre ardeleni ne invartim si va spun cu mana pe inima ca-s oameni tare faini! Nu ca n-as fi stiut asta...


Am adormit aseara cu zambetul pe buze, incantata ca am fiert lapte adevarat in ceaun (ce amintiri!). De mai bine de patru ani bem lapte din cutie de carton cu 3% grasimi adica un fel de pipi cu gust de apa chioara. Bunatatea asta la care am ajuns dimineata dupa ce am dat caimacul gros la o parte e cu adevarat gustos! Si-am luat mult lapte sa fac si branzica si iaurt ca acasa. Laptele cu mamaliga va spune ceva? Sau o placinta facuta cu oua, lapte si mere adevarate?


Am o multime de treaba cand ajung azi acasa dar jur ca nu ma plang. Sunt bucuroasa ca un copil care a primit o jucarie noua. Un munte de fasole boghi incuiate in pastai abia asteapta sa le desfac plus un alt munte mai mic de ardei de copt si de cazat in congelator. Boghi le ziceti si voi la boabele alea mari si moi? Ca noi de cand avem prieteni din alte zone ale tarii avem si dubii daca vom fi intelesi pe deplin cu regionalismele noastre. Ieri, spre exemplu, prietenii nostri din Baia Mare nu cunosteau cuvantul "scranciob" iar noi sinonimul in varianta lor ca am si uitat cum ii spuneau. Parca "hututui"?


Toate astea ma fac sa ma simt... mai acasa. Imi amintesc bucataria mamei toamna cu gramezi de legume ce se pregateau sa devina zarzavat pentru bors, zacusca, tocana de legume, coapte, curatate si aranjate pe caprarii cuminti si ascultatoare sub mainile harnice si pricepute ale mamei. Imi amintesc apoi cand am crescut si m-am dus la casa mea cum mergeam la piata si ma plimbam interesata printre ardei si gogosari, morcovi si radacini de patrunjel si-mi era rusine sa ma tocmesc si nici sa le aleg prea bine habar nu aveam dar faceam pe-a gospodina. Cel mai bine era cand mergea mama cu mine chiar si dupa ce am imbatranit. Ea se pricepe la toate. Eu doar ma prefac.











4 comments:

  1. Lapte adevarat de la vaca hranita cu iarba sau cu prafuri in grajd? Vacile sunt injectate ?
    Eu am fost la o ferma particulara si am vazut ce si cum si m-am lamurit cu laptele adevarat in tara asta.
    Am vazut la 'Walmart oua 'free range' adica le lasa sa ciuguleasca ceva iarba dar tot cu prafuri le hranesc.
    Nu mai mancam noi oua de la gaini hranite cu graunte asa ca pe vremea bunicii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stiu ce zici despre grauntele bunicii dar astea de le-am adus noi de la ferma chiar au gust. Mi-au iesit un cash si un iaurt... Yummy!

      Delete
  2. Ce foame m-a apucat!!! Semnează... o ardeleancă. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... O alta ardeleanca care-mi intra in suflet incet dar sigur!

      Delete