Tuesday, June 3, 2014

Exercitiu de sinceritate

Cei care citesc acest blog se impart in doua mari categorii: cei ce ma cunosc personal si sunt curiosi sa vada ce mai fac si cei ce nu ma cunosc dar sunt interesati de o eventuala emigrare in Canada. Stiu insa ca toata lumea vrea impresii numai ca, vedeti voi, impresiile evolueaza de la o zi la alta si uneori se intampla ca ceea ce simt azi sa fie total opusul a ceea ce am simtit ieri asa cum parerea mea formata in primele zile de la aterizare a suferit modificari de-a lungul timpului. La mine nimic nu e alb sau negru ci color, mai pastel sau in nuante mai violente in functie de starea de spirit.

Inainte de plecarea din Romania m-a intrebat cineva ce cred ca voi gasi acolo. Ce asteptari am? Raspunsul meu a fost ca imi imaginez Canada ca un alt fel de Germanie: strazi asfaltate perfect, trotuare curate, oameni corecti si seriosi, bla-bla. Culmea este ca in ultimul timp am tot mai des impresia ca am gasit un alt fel de Romanie aici. Ori poate astea or fi primele semne ca incep sa ma simt ca acasa? Ziceam ca m-am saturat sa vad toti nesimtitii care ies la plimbare pe Pacurari cu cainii si lasa in urma, pe trotuar, productia partii dorsale a patrupedului. Am gasit si aici surprize de acest gen si asta destul de des. Chiar, la un moment dat era plantat langa blocul nostru un anunt care cerea in engleza si intr-o romana de Google Translate sa se stranga dog shitul de pe trotuar. In Romania ma sufocam cand vedeam hartii aruncate pe strada sau peturi lasate aiurea pe marginea drumului. Ohoho cate am vazut si pe-aici... Alte asemanari? Am vazut inclusiv tiganci cu fuste si banuti in par, aranjate cu salbele la gat pregatite pentru Inviere. 

Sunt si aspecte ale Canadei care imi plac la nebunie. Unul dintre ele ar fi lipsa cu desavarsire a cainilor vagabonzi. Recunosc faptul ca mi-e frica de ei si ca treceam cu inima in gat pe langa haitele ce bantuiau prin cartier. Aici nu exista asa ceva. Foarte multe familii detin unul sau mai multe patrupede si am fost mirata sa vad ca nu sunt neaparat rase pure. Maidanezii nostri ar fi invidiosi sa vada corcitii de aici cu blanita stralucind de sanatate mergand tantosi pe langa stapanii lor.

Imi place autoritatea pe care o are politia aici si numarul mare de patrule pe strazi. Aproape ca daca te opresti si iti rotesti ochii in jur ai sanse mari sa zaresti o uniforma sau o masina de politie. Vara trecuta, pe plaja, i-am vazut si calare. M-au uns la suflet cat de frumosi erau! Adevarul este ca intr-o tara in care vin oameni din cele patru zari ale lumii, ar fi haos daca politia nu si-ar face datoria. Sa fac o comparatie cu Romania? Nu cred ca are sens. 

Imi place politetea oamenilor de aici. Unii i-ar numi spalati pe creier. Eu ii numesc educati. Chiar si cel mai nenorocit homeless canadian cand vine sa ceara o cafea incepe cu: May I have a... please? Iar la final spun frumos Thank you! si Have a nice day! Desigur ca am si clienti nepoliticosi dar astia sunt de obicei noi veniti pe-aici. Astia vin si spun direct ce vor, iti arunca banii pe tejghea isi iau cafeaua si pleaca. Imi place la nebunie sa le zambesc, sa le multumesc si sa le urez o zi buna. Abia astept sa ma intalnesc acasa cu vanzatoarele acre si plictisite pe care le stiu! Aveam una preferata care pur si simplu a refuzat sa-mi felieze pastrama ca n-are chef si daca nu-mi convine sa nu cumpar. 

Pe langa faptul ca sunt extrem de politicosi, canadienii sunt si foarte stricti cand vine vorba de calitatea serviciilor. Daca sunt nedreptatiti sunt invatati sa spuna, sa faca reclamatie, sa vina sa returneze marfa daca ceva este gresit sau pur si simplu odata ajunsi acasa nu le mai place cum se aseaza bluza tocmai cumparata. Au drepturi si stiu sa si le ceara!

In ceea ce priveste casele nu ma exprim ca nu suntem inca mandrii posesori ai unei asemenea valori dar stiu ca in Toronto sunt tare scumpe. Cred ca nu exista nimic sub 400 de mii. Sper sa nu dau informatii eronate. Apartamentele de inchiriat sunt, cel putin la noi in bloc, curatele si frumusele. Am auzit insa povesti infioratoare despre bed bugs si gandaci de bucatarie. Acasa nu auzisem pana la venerabila mea varsta de acesti bed bugs (pt bica si tataia: plosnite). Cica odata ce i-ai luat nu mai scapi de ei. Asta a fost printre primele lectii invatate in Canada. Mi-a fost istorisita povestea unei familii care s-a procopsit cu ei si au lasat tot in apartament, s-au dus in magazin si s-au schimbat de haine si au plecat in lumea lor.

Concluzia ar fi ca sunt convinsa ca fiind aici imi va fi dor mereu de Romania dar si ca, daca am hotari sa ne intoarcem definitiv acasa, ne-ar lipsi Canada imediat. Incepem sa uitam supararile cu care am plecat de-acasa dar si primele impresii negative legate de Canada si sa indragim tot mai mult ambele tari ale noastre cu bune si cu rele, asa cum sunt ele ca doar stim cu totii (daca suntem adulti rezonabili) ca  nimic nu e perfect pe lumea asta.

5 comments:

  1. canadienii politicosi ? ma umfla rasul , imi pare rau ca ma bag cum s-ar spune ca musca in lapte dar nu pot sa dau dreptate .... petrec zilnic sau aproape zilnic in trafic la dus in jur de o ora si doua la intoarcere , numai spun pe parcursul zilei caci asa imi este natura jobului.... Nu prea exista politete in trafic , din anumite puncte de vedere se conduce ca in Romania diferenta fiind ca aici nu exista injraturi numai spun de altercatii fizice .... cat despre politetea canadiana ma lasa absolut rece , am la activ mii de case si apartamente in care am intrat si printre cele mai mizerabile nu e exagerat cu nimic cuvantul sunt cele a canadienilor adica a celor nuascuti aici , exista si oameni politicosi dar din pacate nu as spune ca sunt majoritari e adevarat ca nu se comporta ca in Romania pentru ca legile sunt ma istricte si se aplica dar in rest daca e sa ne uitam la caracterul celor ce compun Canada de astazi surprizele neplacute sunt mari ... Nu poti spune nimanui daca e bine sau sa emigreze aici , fiecare cu sansa si experienta sa insa pentru cei care au o situatie buna finaciara sa zicem sau care vin din pozitii inalte am o sugestie si anume sa se gandeasca foarte bine si sa culeaga extrem de multe informatii inainte de a veni aici pentru cain comparatie cu Romania Canada este mult peste insa cand vine vorba de vestul Europei Canada pierde mult .... Imi cer scuze pentru interventie insa Canada privita din exterior nu este aceasi cu cea de aici , in orice caz discutia este un extrem de ampla pentru ca insasi aici in Ontario exista diferente intre GTA Toronto sau orasele indepartate cu comunitati ceva mai altfel ....

    ReplyDelete
  2. Eu sunt din categoria 3 - sunt de ceva vreme aici si la cafea rasfoiesc blogosfera, inclusiv blogurile romanilor din Ca. Comentez mai rar, in special incerc sa ma abtin la parerile noi-venitilor care le stiu pe toate si orice spun are caracter de generalizare. Si cred ca mai sunt ca mine.

    2 chestii mi-au venit in minte ( echivalentul la 2 cents:))
    1. In general dupa ce pleci din zonele unde sunt predominant emigranti noi veniti ( si cred ca stai inca acolo din moment ce anunturile sunt in rom-engl) ai sa vezi zone mai curatele si mai civilizate- inclusiv in Toronto pe unde am fost eu. Asta se aplica inclusiv in trafic- dupa ce m-am mutat mai la tara am realizat ca nimeni nu ma claxoneaza daca nu plec in secunda cand semaforul se face verde, oamenii opresc si zambesc cand trec unii mai incet ( cu caine, copil, batrani) chiar daca nu trec pe la trecere, etc. Sunt si alte avantaje in a te muta din zonele cu emigranti noi veniti chiar daca e mai scump (for some reason!) dar asta e o alta discutie. Ca cineva care a locuit in vestul Europe inainte poti sa-ti spun ca nici acolo nu e perfect si cel mai mare impediment e discriminarea 'strainilor'.

    2 vad foarte des romani care incep sa regrete ce au lasat sau pur si simplu le e foarte dor. Nu e nimic rau in asta. Ce e interesant e ca odata cu dorul, incep sa vada din ce in ce mai multe parti negative in Canada (nu spun ca nu exista negative, numai ca e o corelatie interesanta din punctul meu de vedere... adica parca nu e chiar bine aici si nici nu era chiar rau de unde au plecat...). Cel mai important (cred) e sa te hotarasti in mintea ta ca asta e casa ta acum si ai sa faci tot ce poti sa traiesti bine aici. Uneori e necesara o vizita in Ro ca sa poti lua hotararea asta ( poate pare 'aiurea' ce spun, sa stii ca si mie mi-au spus ca o vizita in Ro o sa-mi faca bine si chiar asa a fost!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, cred ca ai dreptate si sunt mai mult de doua categorii de cititori. Nici nu am realizat! Sincer!

      M-am tot ferit sa-mi dau cu parerea legat de Canada tocmai din cauza ca as putea sa par ca le stiu pe toate si detin adevarul absolut. Numele meu aici, pe blog, dupa cum spuneam la inceput nu are legatura cu atoatestiinta mea ci cu felul in care ma striga al meu sot in perioada cand faceam dosarul de emigrare. Am fost constienta din prima clipa in care am pasit pe pamant canadian ca habar n-avem cu ce se mananca tara asta dar incet-incet am invatat cate ceva si cu siguranta mai avem multe de aflat.

      Ai foarte mare dreptate cu zona in care locuim. Si noi ne gandim sa ne mutam dar deocamdata ne e comod aici. Ramane sa mai studiem si alte zone si sa ne hotaram unde ar fi cel mai potrivit pentru noi. Sugestii?

      In ceea ce priveste dorul... da, este mare! Sunt sigura ca intelegi cum ne este din moment ce zici ca ti-a fost recomandata si tie cura de Romania candva. Imi mai povestea o vecina aflata si ea de multi ani pe-aici ca timp de doi ani a bocit si nu si-a desfacut bagajele spunand ca pleaca in Romania si dupa ce a fost in prima vizita s-a linistit si a inceput sa accepte lumea din jur. Suntem si noi curiosi cum ne vom intoarce de-acolo. Oricum, va voi povesti.

      Multumesc pentru interventia constructiva!

      Delete
  3. Vero, eu am ajuns la varsta cand am petrecut aici dublul perioadei in care am crescut in RO.
    E drept ca am avut sansa sa ajung unde sunt din prima, nu cunosc deloc tara ta noua , sper sa ajung odata soi acolo in vizita,dar mereu mi-am zis ca eu am venit aici, si eu trebuie sa ma adaptez la noua tara.
    Nu serveste la nimic sa compari cu RO, caci nimic nu e comparabil in viata...faci o alegere, o traiesti si e cel mai bine daca te adaptezi.
    Din pacate tarisoara unde stau care era un model de curatenie si buna crestere, s-a *balcanizat* rau in ultimii ani...gasesti si aici sticle de plastic (pet) aruncate la 1 m de cos, sau si mai aiurea aruncate pe jos in tram sau bus...tinerii scolari sunt prost credscuti si agresivi...in fine raman la concluzia ca oriunde in lume important sunt cei 7 ani de acasa si respectul fata de cei din jur.
    deviza pe care am incercat sa mi-o insusesc e un vechi proverb *libertatea ta se termina unde incepe cea a vecinului* , daca toti ar respecta asta un pic, ar fi mai bine , parerea mea.
    Drum bun si vacanta placuta in RO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daca vreodata te-am admirat pentru ceva, Stelluta, apoi in primul rand a fost seninatatea chipului tau. Tu esti asa de minunata! Tare mult mi-ar placea sa ne intalnim macar odata live si sa imi vinzi secretul tau, sa-mi dai din energia ta pozitiva. Nu vii in august acasa? Te pup si eu cu mult drag!

      Delete