Sunday, October 26, 2014

Alti oameni

Din nou despre oamenii din jur dar de data asta nu despre comunitatea romaneasca ci despre cei cu care lucrez. Se poate spune ca am de-a face la serviciu cu acea mult vestita multiculturalitate. Am colegi din India, Bangladesh, Canada, China, Filipine, etc. Cand eram in Romania tot incercam sa-mi imaginez cum o fi sa ai asa, colegi din toata lumea dar oricat de mare mi-ar fi fost staruinta, imaginatia mea n-avea cum sa reflecte realitatea.

Colegele din Bangladesh acasa la ele n-au muncit niciodata. Aveau servitoare iar ele traiau intr-o trandaveala continua. Toate au studii superioare si o situatie materiala destul de buna ca doar nu orice sarantoc de-acolo isi permite sa vina incoace. Adesea organizeaza petreceri cu multa mancare iute de-ti sare parul, se imbraca in sariuri colorate si sclipicioase exact ca in filme, se acopera cu bijuteriile din dotare si... isi fac poze. Tare le mai place sa-si faca poze!Vorbeam odata cu mama in timp ce ea se uita la un serial indian si i-am spus sa vina aici ca le vede live pe strada.

Am o relatie destul de apropiata cu una dintre ele al carei sot a fost neurochirurg in tara lui dar a preferat sa emigreze desi aici lucreaza ca instructor intr-un program de first aid parca pe la Crucea Rosie. Ea nu este fericita aici dar el da. Niciodata n-am inteles cum poate fi el fericit cand si-a abandonat cariera si a renuntat la prestigiul dat de nobila meserie pe care o avea. Cica o fac pentru copiii lor.

Ele se marita numai cu persoana aleasa de parinti. Sunt casatorii aranjate, uneori el fiind mult mai in varsta dar odata ajunse aici se intampla ca unele sa-si ia inima in dinti si sa divorteze pentru ca apoi sa se recasatoreasca cu vreun dragut lasat acasa, sa inceapa intreaga procedura de sponsorizare si sa-si astepte iubitul. Am o colega care isi petrece fiecare pauza pe skype cu sotul (al doilea) care este in Bangladesh si asteapta sa vina viza. Problema e ca uneori statul canadian le cere sa aduca dovezi ca nu-i o casatorie aranjata si asta inseamna drumuri numeroase in tara adica mari cheltuieli.

Azi am vorbit mai mult cu un baiat din India care vrea sa se insoare anul viitor. Si-a rugat parintii sa-i gaseasca o fata acasa, in India. L-am intrebat de ce nu isi gaseste o indianca pe-aici daca tot vrea din neamul lui ca sa nu mai astepte pana obtine ea viza si-a zis ca nu, ca o vrea de-acasa, ca astea crescute aici nu-s bune. El e un indian musulman si pentru ca e ghidush de felul lui mi-am permis sa-l intreb daca isi va lua mai mult de o nevasta si-a zis cu o moaca speriata: Oh, nooo... too much expensive! Asta e omul meu de baza. Imi place cum imi spune: Don't worry, dear! A venit in Canada cu viza de studii apoi a obtinut work permit pentru 3 ani iar in timpul asta ar trebui sa aplice pentru rezidenta permanenta.

Alte personaje interesante sunt canadienii. Cei mai multi lucreaza aici in timpul facultatii sau mai sunt la extrema cealalta cei carora nu prea le-a placut scoala. Ei suna adesea sa ma anunte ca-s bolnavi si nu pot veni la munca sau au cursuri sau i-a chemat mama la masa si mama sta in alt oras asa ca in weekend nu sunt disponibili... Am o zapacita trecuta de prima tinerete care vine mereu sa-mi povesteasca toate escapadele ei amoroase pentru ca e singura si fara obligatii si... de ce nu? E total open-minded! E o nebuna amuzanta! Studentele mele, in schimb, sunt finute si educate, vorbesc frumos iar clientii le adora chiar daca nu sunt asa rapide ca altele. Nu stiu cum or fi alte studente canadiene, nu vreau sa generalizez si sa intru in polemici legate de tineretul din zilele noastre.

Chinezoaicele imi sunt foarte dragi ca-s fete muncitoare si copilaroase. Au in jur de 25 de ani dar daca le auzi cum vorbesc si ce preocupari au, nu le dai mai mult de 11 ani. Una dintre ele avea nustiu ce aplicatie pe telefon si se tinea dupa mine sa-mi faca o poza ca sa ma transforme in personaj de desene animate. Alta a venit plangand la mine ca un coleg a tipat la ea si ca ea pleaca acasa. Am tinut-o in brate si-am mangaiat-o ca pe un copil mic pana i-a trecut.

Ar fi multe chestii interesante de povestit despre fiecare natie dar poate altadata mai revin asupra subiectului. Sa mai aprofundez...

3 comments: