Tuesday, May 27, 2014

Dor de Iasi

Acum un an, fiind un cititor fidel al lui Mowgli, urmaream cu ingrijorare framantarile ei legate de dorul de casa. Acum le traiesc si eu in felul meu pentru ca dorul este dat fiecaruia dupa tiparul sufletului sau unic. Asemanarea consta in faptul ca senzatia asta de gol interior survine si la mine la fix doi ani de la plecarea in lumea larga. Oare de ce? Avem un cronometru interior sau se termina doza de Romanie luata la plecare? Nu-mi dau seama care o fi misterul dar e clar ca anul trecut n-am simtit nevoia asta acuta de acasa.

Multi dintre cei ce pleaca acasa se intorc dezamagiti si vindecati. Mie imi pare imposibil sa fiu dezamagita pentru ca n-am uitat absolut nimic din ce-am lasat acasa. N-am uitat absolut nimic! Cred ca nu pot fi surprinsa de Romania...

Mie nu mi-e dor de acasa la modul general ci de niste locuri si oameni anume care stiu ca n-au cum sa se schimbe si n-au cum sa fie altfel decat i-am lasat. Poate doar sa le lipsesc si lor la fel de mult cum imi lipsesc ei mie. Cu locurile am o mica strangere de inima pentru ca orasul meu, Iasi, era vestit mai ales datorita teilor si aud acum ca un neica nimeni, un venetic de primar, vrea sa taie teii mei iubiti. A taiat buna parte deja. Cand am vazut poze cu strada adolescentei mele, strada Stefan cel Mare, doua lacrimi mari si grele s-au rostogolit pe obrajii mei pentru ca nu mai sunt teii aceia superbi care te imbatau cu mirosul lor si te plimbai pe sub bolta lor ca intr-un castel simtindu-te printesa din alte timpuri mergand spre Palat.Acum aud ca vrea sa taie copacii din Parcul Expozitiei. Omul asta trebuie oprit! Cineva sa ii faca o evaluare psihiatrica. Un nebun nu va merge niciodata singur sa se caute. Opinia publica sa-l duca in camasa de forta la spital pentru ca e plin de sadism si rea vointa.

Cand traiesti acolo totul devine atat de banal incat treci prin Piata Unirii fara sa bagi in seama porumbeii dar de-aici din Toronto, te uiti la filmulete pe net si esti invidios pe oamenii care trec pe acolo fara sa le pese. Eu m-as aseza pe o banca si as uita de notiunea timpului uitandu-ma la tineri, la copii, amintindu-mi de mine cum treceam in cete galagioase de fete frumoase, plesnind de entuziasm si vise exact prin aceleasi locuri, grabite spre Copou.

Chiar azi am vorbit cu cineva drag de acasa si i-am zis sa se plimbe pentru mine pe Copou si sa priveasca totul in jur ca si cum s-ar uita prin ochii mei: cu mirare la ce e nou si cu mult drag la vechile locuri, la parcul Expozitiei, la parcul Copou, la Universitate, la tot. Multumesc!

Oricum, suntem in tratative... daca obtin eu concediu sa plecam acasa 2 saptamani sau nu. Am auzit si varianta cu mai bine v-ati face concediul in Cuba sau in Dominicana decat sa va duceti pana acasa dar cine iti stie sufletul mai bine ca tine? Cine iti poate judeca deciziile?

Daca luam bilete va anunt pe toti si sa va pregatiti sa primiti pupaciuni. Pana atunci mai am in desaga vise ca doar din asta mi-am cladit toata viata pana acum.

8 comments:

  1. Ce frumos scrii, narezi....e fluid, plăcut, simplu, dar percutant...nu ai nimic ranchinos, mai ales când scrii de Romania, de fosta ta casa....Ar trebui sa postezi mai des aici pe blogul tau atât cu informații despre Canada si nu numai. Sincer, eu număr zilele ca sa ti citesc următoarea postare. Adrian A. din Bucuresti.

    ReplyDelete
  2. Multumesc frumos, Adrian! Cu informatiile despre Canada ma cam feresc pentru ca imaginea pe care mi-am format-o eu s-ar putea sa nu corespunda cu imaginea altora si nu vreau sa isc dispute si polemici. In fiecare postare de-a mea scap si informatii despre Canada. Trebuie doar sa citesti printre randuri. Spre exemplu aici v-am spus ca dupa cam doi ani incepe o criza de dor intalnita la multi romani dar ca in cazul nostru e greu sa iti iei concediu si pretul biletelor e mare pt 4 persoane asa ca e greu sa te decizi sa pleci sau sa mai strangi din dinti un an.
    In fine, blogul asta este locul unde imi las eu sufletul sa zburde liber iar eu sunt un om vesel. Nu vreau sa ma intristez si nici nu vreau sa va transmit energii negative.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buna...tot eu sunt, Adrian din Bucuresti. Nu am inteles de ce eviti sa spui ce crezi sau ce vezi sau ce nu ti place in Canada...si asta pe blogul tău? Sa superi pe cine...pe cei din Canada sau pe cei din tara care intentioneaza sa vina in Canada...Sa inteleg ca daca ai scrie mai detaliat despre Canada si nu printre rânduri, nu ai mai fi vesela? Te rog, lumineaza-ma! Mulțumesc mult

      Delete
    2. Adrian, te intereseaza o eventuala emigrare in Canada? Daca da, uita-te pe forumul de emigrari Toronto.ro si vei vedea acolo balacareala. Nu-i chip sa spuna cineva ca-i place in Canada ca-i sar alti douazeci in cap si-i spun ca-i naiv, ca nu vede realitatea, ca-si denigreaza tara de origine sau alte vorbe asemanatoare. Daca indrazneste cineva sa spuna ca nu-i place in Canada se gasesc iarasi unii sa incerce sa-i demonstreze cat de tare greseste, ca nu-i recunoscator ca a ajuns aici si ca in fond nu-l tine nimic si sa plece acasa ca-i plina lumea de plangaciosi. Oricum, cei ce se pregatesc de plecare desi cauta cu infrigurare opinii, pun pret numai pe cele pozitive care le alimenteaza hotararea de-a pleca si optimismul. Nu uita ca eu am fost in situatia asta si stiu cum e! Daca citeam ca unora nu prea le place... pfff, ia uite si asta: nu se descurca si acum da vina pe Canada...
      Cam asa s-ar transforam discutia si nu vreau desi daca ma mai gandesc pana marti poate voi pune asa, un fel de rezumat al impresiilor de pana acum.

      Delete
    3. Da, mă gândesc la o eventuala emigrare. Oscilez intre EU si Canada. Sincer, ma interesa părerea ta întrucât din felul in care scrii intuiesc felul tău de a fi, fel care imi place, faptul ca aveti copii (si eu am 3 copii, dar mici, din care 2 sunt gemeni)...Am citit acel forum, in diagonala, in final ajungi confuz, din motivul mentionat de tine. Oricum, astept postarea ta de marti chiar daca nu se refera la impresiile tale ref Canada dupa 2 ani de zile. Toate cele bune, Adrian.

      Delete
  3. Am auzit si eu ca nu mai sunt teii pe Stefan cel Mare. Cica nu se vedea arhitectura. Cine are ochi de vazut vedea oricum. Am vrea ca locurile natale sa ramana la fel, dar ghinion, acolo departe e un demiurg care stie mai bine decat toti ce e de facut. Inchipuie-ti ca erai in Iasi si ar fi trebuit sa te legi cu lant de un copac... tot nu ai fi rezolvat nimic. Si asa nu erau prea multe zone verzi :(.

    ReplyDelete
  4. Unora le e dor si au nevoie de "cura de $1000" ca sa se vindece. (Asa ii zicea pe vremuri, si era vorba de englezi, carora atata le trebuia, $1000, sa dea o fuga pana 'acasa' sa le treaca dorul... Pe romani ii costa de vreo 10 ori mai mult, mai ales daca nu e vorba de unul singur, ci de o famile sa mearga sa faca acea cura. :( )
    Sunt oameni cu doruri... si ii inteleg. Sunt altii, ca mine, care, in seara in care am parasit casa noastra din Sibiu, si "mi-am luat lumea in cap" cum a zis mama, si i-am lasat pe toti ai nostri la poarta, plangand dupa noi ca dupa mort, si eu n-am putut scoate o lacrima... in acea seara, mie mi-a murit "dorul". Am venit aici si nu-mi era dor de castanii de pe Moscovei; iubeam ciresii de pe 41st. Nu-mi lipsea gustul pizzei de Sub Cetate; eram OK co Mona Pizza. Cura de mii de dolari am facut-o dupa 7 ani de Canada. Si, pe vremea aceea, cand le ziceam prietenilor ca, in sfarsit, mergem si noi 'acasa', copiii nostri ma corectau: "Mama, acasa e in Burnaby, aici unde locuim noi! La vara mergem sa vizitam locurile copilariei noastre..." Si aveau dreptate.
    Te pup de pe un deal, Vera, de unde, dupa atatia ani, nu-mi vine sa cred ca nu traiesc in vis... Ma minunez de cata frumusete e in jur, respir adanc in peregrinarile mele prin vecini, sa iau totul cu mine... ca apoi sa imi aduc aminte ca sunt 'acasa', ca maine, de aici, ma trezesc sa merg la servici si nu sa imi termin concediu...

    ReplyDelete
  5. Exact asa spune si puiul meu cel mare, ca aici e acasa. Cateodata rade de noi si ne striga ESL cand mai gresim cate ceva la engleza. Am putea merge fara el daca as avea curaj sa-l las singur pentru ca el nu simte ce simtim noi. Eu ma bucur ca e asa pentru ca asta inseamna ca el e ok in lumea asta noua unde am venit mai ales pentru ei dar nu numai. Are aici prieteni, scoala lui si sportul lui. El e ok. Surioara insa inca tanjeste dupa BFF-ul ei de-acasa desi ea e mai mica si credeam ca pt ea va fi cel mai simplu.
    Poate ca merita sa cheltuim cateva mii ca sa putem sa ne gasim linistea si sa ne asezam si noi la casa noastra.
    Va pup si eu cu mult drag si va multumesc ca prin exemplul dumneavoastra imi inspirati incredere ca se poate! Vrem si noi ca voi! :)

    ReplyDelete